A tél kérlelhetetlenül megérkezett. Ennek megfelelően pedig minden autósnak alaposan fel kell készülnie a megváltozott vezetési körülményekre. Aktuális cikkünk ezért a hóláncok típusaival, illetve egyéb ehhez kötődő ismeretekkel foglalkozik. Mindenképpen érdemes elolvasnod, ha szoktál télen vezetni.
Mit mond a KRESZ a hóláncokról, avagy mikor és hogyan kell a hóláncot használni?
Korábban már írtunk egy átfogó cikket arról, hogyan készítheted fel az autódat a téli időszakra. Arra ott is kitértünk, hogy a magyar jogszabályok nem köteleznek a téli gumi használatára – bár sokak véleménye szerint ez kifejezetten probléma –, azonban nem tettünk említést a hóláncokról.
A magyar KRESZ szerint a hóláncot csak erősen havas, illetve jeges úton szabad használni. Fontos továbbá azt is tudnunk, hogy a hólánccal felszerelt járművel maximum 50 km/órás sebességgel haladhatunk. Ehhez persze érdemes hozzávennünk az aktuális útviszonyokat, ugyanis könnyedén előfordulhat, hogy az útviszonyokhoz mérten még az 50 km/órás haladási sebesség is relatív gyorshajtásnak minősül.
Hóláncot csak abban az esetben használhatsz, ha erre közúti jelzőtábla kötelez, vagy az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja – és nem mellesleg: a hólánc nem sérti fel az aszfaltot.
Mindenképpen tudnod kell, hogy azokon az útszakaszokon, ahol a közútkezelő az időjárási és útviszonyok tekintetében Hólánc használata kötelező táblát helyezett ki, csakis olyan járművel szabad közlekedni, amelynek legalább a hajtott tengelyén lévő gumiabroncsain hólánc van felszerelve.
Ez az országhatároknál is fontos, hiszen azon országok határát, amelyeknél Hólánc használata kötelező tábla áll, csak azok az autósok léphetik át, akik gépjárművein készenlétben van – legalább a hajtott tengelyeken, ahogyan korábban említettük – a szükséges hólánc.
Figyelembe kell venned továbbá azt is, hogy sem a téli gumi, sem a hólánc használat nincs nemzetközileg egységes jogszabályok által koordinálva. Ez azonban semmilyen körülmények között nem ment fel az adott ország szabályainak betartása alól. Éppen ezért soha ne indulj útnak télen anélkül, hogy egy szett téli gumi, és egy szett hólánc nincs a csomagtartódban.
És még egy extra tipp:
Érdemes otthon kipróbálnod a hólánc feltételét és levételét, hogy éles helyzetben – ráadásul hideg környezetben – a művelet még csak véletlenül se okozzon problémát.
Honnan tudom, hogy milyen hólánc való az autómra?
Ha már érdeklődtél a témával kapcsolatban, bizonyára tudod, hogy többféle hólánc is kapható. Az elsődleges választási szempontnak mindenképpen a gumiabroncs méretének kell lennie. A hóláncokon fel van tüntetve, hogy hány milliméteres futófelületre való, ezzel tehát nem lesz különösebben nehéz dolgod.
Van azonban valami, amire több szakértő is felhívja a figyelmet, ez pedig a hóláncok mintázata. Több tesztből is kiderült, hogy a létramintás hólánc nem a legjobb választás. Ezek esetében ugyanis előfordulhat, hogy úgy áll meg a kerék, hogy a lánc nem ér a földhöz – és hát lássuk be, ebben az esetben vajmi kevés haszna van a felszerelt hóláncnak. A létramintás eszközök helyett tehát érdemes inkább rombusz- vagy trapézmintásat keresni.
Ezenkívül létezik még kézi és automata feszítős hólánc is. Előbbi hátránya, hogy felszerelésekor nagyobb fizikai erőt kell kifejtenünk, azonban jellemzően olcsóbb, mint az automata feszítős láncok. Ezzel kapcsolatban mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy melyik az ízlésének megfelelőbb.
Mit tegyek, ha fel kell szerelnem a hóláncot?
Amennyiben útközben olyan útszakaszhoz érsz, amelyen kötelező a hólánc használata, a következőképpen kell eljárnod:
- Állj félre, kapcsolj elakadásjelzőt, majd húzd be a kéziféket!
- Vedd fel a láthatósági mellényed (ugye van az autódban?), és vedd ki a csomagtartóból a hóláncot!
- Ezt követően már csak fel kell szerelned a hóláncot.
Hogyan szerelhető fel a hólánc?
Minden hólánchoz tartozik egy felszerelési útmutató, érdemes ezt követned. Ha azonban esetleg otthon felejtetted útmutatót, íme egy vázlatos leírás, ami a legtöbb hólánc esetében használható:
- A hóláncot fektesd a meghajtott kerék elé!
- A kerék mögött vezesd össze a hóláncot!
- Akaszd össze a drótkábel végeit!
- Vezesd át a kerék külső peremére a láncot!
- Oszlasd el a hóláncot a gumiabroncson!
- A feszítő segítségével kapcsold össze a lánc két végét!