Nagy hóban csak a hólánc segít, főleg ha nem sík az út, hanem van emelkedő is. A kipörgésgátlót ilyenkor jobb kikapcsolni, ha van az autóban, persze előbb ott a sokkal nagyobb kihívás: felszerelni a hóláncot. Ebben a használati útmutató ad némi segítséget, de nem sokat. És még egy tanulság: tényleg nem árt előre gyakorolni.
A láncot csak addig kell a keréken hagyni, amíg hó borítja az utat, a tiszta aszfalt pillanatok alatt megeszi a fémet, és elszakadhat. A másik fontos dolog: ettől függetlenül fontos a jó téli gumiabroncs, ezek tesztjét itt olvashatja.
Hogyan válasszunk hóláncot?
- Felejtsük el a létramintás láncokat! Ezeknél előfordulhat, hogy a kerék úgy áll meg, hogy a lánc nem éri a földet. Extrém esetben ilyenkor a kerék simán körbefordulhat a láncban anélkül, hogy az autó elindulna. Válasszuk a trapéz mintát, amilyen a videoban is látható. Ennél minden állásban lesz lánc a kerék és a talaj között, így jóval nagyobb az esélye a sikeres elindulásnak.
- Létezik kézi és automata feszítős lánc is. Előbbinél – ahogyan a videóban látszik – szükséges némi fizikai erő a felszerelés utáni feszítéshez, utóbbi ezt elvileg magától megoldja. A gyakorlatban azonban az automata feszítős sem végez tökéletes munkát, így nem biztos, hogy megéri a plusz költséget.
- A hólánc nem univerzális termék, az autón lévő gumi mérete alapján tudjuk kiválasztani a megfelelőt. Ha csak azért vásárolunk láncot, hogy kérésre az osztrák rendőrnek be tudjuk mutatni egy ellenőrzés során, akkor is érdemes méretben is passzolót vásárolni. Nincs annál bosszantóbb, ha szükség esetén van a csomagtartóban hólánc, de nem tudjuk felszerelni.
- A hóláncot – a kamion-méreteken kívül – mindig párban árulják, tehát egy dobozba két darabot találunk.
Tanácsok a hólánc használatához:
- Hóban könnyen a kerék alá tudjuk húzni a láncot felszereléskor, keményre fagyott jégen, vagy alig havas aszfalton azonban ez nem fog sikerülni. Ezért felszerelés után guruljunk húsz-harminc métert, és ellenőrizzük a lánc feszességét! A laza hólánc nem működik, ráadásul igen könnyen elszakad.
- Hómentes burkolaton soha ne használjunk hóláncot! Egy-két kilométeres aszfalton haladással is teljesen tönkretehetjük a láncot és a gumit is!
- Tartsunk a hólánc mellett egy kesztyűt, esetleg valami öreg pokrócot is a térdeléshez! Nincs annál lehangolóbb, mint amikor tacsakos, lucskos cuccban, fagyott, koszos kézzel ülünk vissza a kocsiba egy sikeres hólánc-szerelés után.
- Utazás előtt próbáljuk meg felszerelni a láncot az autóra! Könnyebb, egyszerűbb otthon megtanulni, mint útközben. Ráadásul túlesünk a doboz első felnyitásán is, ami nem mindig egyszerű, a legtöbbet ugyanis kábelkötegelővel, vagy más, nem könnyen nyitható eszközzel zárják le csomagolás után.
- Ne felejtsük el, hogy autópályán aláthatósági mellény viselete kötelező, de máshol is hasznos. Legyen nálunk arra az esetre, ha útközben kell felrakni a láncot!
- Használat után – legrosszabb esetben otthon – takarítsuk el a láncot! Sima vízben leöblíthető, így eltávolítjuk róla a sós lé agresszív lerakódásait. A dobozába megszárítva tegyük el, így rozsdásodni sem fog.
- A hóláncot mindig a hajtott kerékre tegyük! Összkerekes autó esetén – ha szükség van a hóláncra, minden hajtott kerékre kell egy.
- A hólánc nem tud csodát tenni, téli gumi nélkül ne induljunk el télen – hóban meg pláne ne! Extrém hóviszonyok között vigyünk magunkkal hólapátot, vontatókötelet, és soha ne induljunk el üres tankkal!
- Hólánccal közlekedve a megengedett maximális sebességünk 50 km/h, de a gyakorlatban ez legyen jóval alacsonyabb, max 30 km/h.
- Ha nincs nálunk hólánc, spray is segíthet - ez azonban durván kompromisszumos megoldás, egy komolyabb emelkedő leküzdésére már alkalmatlan.