A hóláncról általánosságban; hasznos tudnivalók: hol, mikor...?
2020. szeptember 25. írta: István alkatrészek

A hóláncról általánosságban; hasznos tudnivalók: hol, mikor...?

A hóláncról általánosságban: hol, mikor...

A hólánc gumiabroncsokra szerelhető lánc, amely téli útviszonyok mellett, havas, jeges autóút esetében javítja a tapadást.

 

A hóláncokat egy-két speciális esetet leszámítva a meghajtott kerekekre kell felszerelni. Mind az elindulásnál, mind a megállásnál, de a haladásnál és a fékezésnél is fontos szerepet töltenek be. A hóláncokat párban árusítják. Bizonyos esetekben érdemes mind a négy kereket felszerelni lánccal, de vannak autók, amelyeknél a gyártó ezt nem engedélyezi (például ha nincs elegendő hely a hólánc számára az adott kerekek mellett). Érdemes a hóláncot egész évben az autóban tartani, mert még sárban is kisegíthet, olyan helyen, ahol lánc nélkül elakadnánk.

Magyarországon a KRESZ

egyelőre nem rendelkezik a téli gumi használatáról. Egyre többen adnak hangot abbéli véleményüknek, hogy jogszabályi szinten kellene azt kötelezővé tenni a téli időszakra, jelenleg azonban a téli abroncsok használata is csak mindössze erősen ajánlott. Hazánkban a hóláncot csak erősen havas, jeges úton szabad használni.

A hólánccal felszerelt gépjárműre 50 km/órás sebességkorlát vonatkozik. Megfelelő hólánc méretének a kiválasztásához tudni kell a gumiabroncs pontos méretét. Mivel Európa-szerte nem egységes a téli gumira és a hóláncra vonatkozó szabályozás, semmiképpen nem érdemes útnak indulni téli abroncsok és hólánc nélkül. Európa országaira vonatkozó hatályos téli gumi és hólánc szabályok jelenleg:

  • Ausztria:November 1. és április 15. között személygépkocsiknak és 3.5 tonnánál nem nehezebb gépjárműveknek kötelező minden keréken legalább 4mm profilmélységű gumiabroncs, vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35€-tól 5000€-ig terjedő büntetésre számíthatnak, ráadásul bizonyos esetekben a biztosítók sem térítik meg a nyári gumival felszerelt autók kárát.
  • Szlovákia: Személygépkocsik esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a négy keréken legalább 3mm profilmélységű téli gumi használata. A büntetési tétel 60€. A teherautók és autóbuszok november 1. és március 31. között kötelesek legalább a hajtott tengelyen téli gumit használni.
  • Szlovénia: Nov. 15. és márc. 15. között Szlovéniában kötelező a téli gumi használata, melyből azonban elég kettő is. 5cm-nél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik, hiányában akár vissza is fordíthatják az utazót.
  • Románia: Nov. 1-márc.31-ig kötelező a téli gumi használata, hiányában borsos büntetés várható.
  • Szerbia és Ukrajna: Ha az időjárási viszonyok indokolják, nov.1-ápr.1 között kötelező a hólánc, vagy a téli gumi használata. Szlovéniához hasonlóan hiányában megtagadhatják a határátlépést is, ezért érdemes az út előtt tájékozódni.
  • Horvátország: Jeges útviszonyok vagy 5cm-nél nagyobb hó esetén Horvátországban kötelező az autóban hóláncot tartani. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négy évszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.
  • Csehország: Nov. 1. és ápr. 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6mm profilmélységű téli gumi használata kötelező Csehországban azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.
  • Németország: Kötelező előírás nincs, viszont aki havas-jeges úton nyári gumival közlekedik Németországban az 40€, aki a forgalmat akadályozza (pl. elakad a nyári gumival) 80€ büntetésre számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
  • Svájc: Nem kötelező a téli gumi, viszont elvárás az útviszonyoknak megfelelő felszerelés. Ha valaki nyári gumival balesetet okoz vagy elakad, a magas bírságon és kártérítésen túl a mentési költségek megfizettetésére is számíthat. A hólánc használatát táblák szabályozzák.
  • Luxemburg: A téli gumi nem kötelező, de ajánlott. Érdekesség, hogy tilos a vegyes felszerelés (pl. elöl téli, hátul nyári) alkalmazása.
  • Belgium, Hollandia, Dánia, Nagy-Britannia, Oroszország: Nem kötelező, de ajánlott mind a téli gumi, mind a hólánc használata.
  • Olaszország: Időjárástól függ, a sípályákra vezető utakon kötelező lehet a téli gumik és a hólánc használata. Az Aosta-völgyben okt. 15. és ápr. 15. között kötelező a téli gumi használata.
  • Norvégia, Svédország: Belföldieknek kötelező a téli gumi és a hólánc, bár szinte mindenki szöges abroncsot használ télen.
  • Finnország, Észtország, Lettország, Litvánia: December 1- március 1 között kötelező minden járművön a téli gumi.
  • Franciaország: Általánosan nem kötelező a téli gumik használata, viszont a hólánc kötelező tartozék, melynek használata a táblákkal jelzett szakaszokon kötelező.

Hogyan válasszunk hóláncot, és hogy szereljük fel?

 

A létramintás láncokat a tesztelők nem javasolják, mert ezeknél előfordulhat, hogy a kerék úgy áll meg, hogy az autó nem éri a földet. A Totalcar Magazin a trapézmintát javasolja, ennél minden állásban lesz lánc a kerék és a talaj között. Létezik kézi és automata feszítős lánc is. Előbbinél szükséges némi fizikai erő a felszerelés utáni feszítéshez, utóbbi ezt elvileg magától megoldja. Hóban könnyen a kerék alá tudjuk húzni a láncot felszereléskor, keményre fagyott jégen, vagy alig havas aszfalton azonban ez nem fog sikerülni. Ezért felszerelés után guruljunk húsz-harminc métert, és ellenőrizzük a lánc feszességét! A laza hólánc nem működik, ráadásul igen könnyen elszakad.

Hó mentes burkolaton soha ne használjunk hóláncot! Egy-két kilométeres aszfalton haladással is teljesen tönkretehetjük a láncot és a gumit is! Tartsunk a hólánc mellett egy kesztyűt, esetleg egy plédet is a térdeléshez! Utazás előtt próbáljuk meg felszerelni a láncot az autóra! Könnyebb és egyszerűbb otthon megtanulni, mint útközben. A hóláncot mindig a hajtott kerékre tegyük! Összkerekes autó esetén – ha szükség van a hóláncra, minden hajtott kerékre kell egy. Használat után mindig takarítsuk el a láncot, így a sós hólé nem marja meg és nem fog elrozsdásodni.

A felszereléshez számos segítő-videót találhatunk a youtube-on is!

Végül fontos megjegyeznünk, hogy a hólánc minden előnye ellenére nem képes csodákra, így téli útviszonyok mellett, de legalább havas időben használjunk téli gumit!

A bejegyzés trackback címe:

https://holancokmost.blog.hu/api/trackback/id/tr1916214732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása